Zmiana w sposobie myślenia, zarządzania firmą i w już istniejących procesach zawsze przychodzi trudno i nie oszukujmy się – nie zawsze kończy się sukcesem. W ten sposób tracimy szansę na wprowadzenie efektywnych zmian w firmie i narażamy się na straty. Jak przejść przez proces zmiany? Jak wdrożyć w życie to, co chcemy zmienić, aby przyniosło to konkretny efekt?
Dlaczego zmiana jest tak ważna w życiu przedsiębiorstwa?
Zmiana w przedsiębiorstwie to czynnik, który zawsze budzi pewne kontrowersje i wywołuje wewnętrzne tarcia. Niestety, często wolimy przywiązywać się do dobrze znanych nam rozwiązań, które – bądźmy szczerzy – nie zawsze przynoszą oczekiwane rezultaty. Dlaczego efektywne zarządzanie zmianą jest konieczne?
- Firma w toku swego istnienia przechodzi zmiany strukturalne i funkcjonuje w stale ewoluujących warunkach.
- W przedsiębiorstwie pojawiają się nowe osoby, które inaczej widzą jego funkcjonowanie.
- Firma wdraża nowe technologie, które również są wyznacznikiem zmian.
Jak widać, zmiany strukturalne i proceduralne należą do naturalnych procesów ewolucyjnych firmy. Dlatego od tego, jak wygląda zarządzanie zmianą, będzie zależeć kondycja przedsiębiorstwa.
Zarządzanie zmianami w firmie – najważniejsze obszary
Praktyka uczy nas, że wymuszanie zmian na pracownikach (dowolnego szczebla) rzadko przynosi wymierne efekty. Dlatego osoby odpowiedzialne za zarządzanie zmianą, powinny zdawać sobie sprawę, w jakich przestrzeniach trzeba ją wdrażać i jakie kroki trzeba przejść, aby przyniosła ona konkretny efekty.
- Planowanie – zmiana powinna być poprzedzona głębokim planowaniem podejmowanych działań. Bardzo ważne jest, aby już na tym etapie zarysował się pewien lider, który będzie odpowiedzialny za realizację projektu. Nie może być to osoba przypadkowa, lecz wyłącznie wykwalifikowany pracownik, który ma świetny kontakt z zespołem.
- Elastyczność – umiejętność proaktywnego działania w trudnym otoczeniu biznesowym to klucz do sukcesu zespołu. Lider musi być osobą, która chce podjąć się trudu wprowadzania zmian, ale też wie, jak do tego zachęcić podległych sobie pracowników.
- Samoocena – to ważna kwestia, gdyż dzięki niej lider może dokonać samodzielnej oceny podejmowanych działań i na ich podstawie określić, jak ulepszyć to, co już zostało wdrożone.
Pamiętajmy też, że skuteczne zarządzanie zmianą to umiejętność przezwyciężania oporów wśród pracowników. Lider powinien właściwie rozwiązywać konflikty, pamiętając o zachowaniu zasady neutralności.
Jak widać, zarządzanie zmianą to przede wszystkim umiejętność jej wdrażania, ale też stymulowanie (a nie zmuszanie) do tego samego pracowników.